Poradnik - jak importować z Chin

import z Chin: co imporotwać, jak bezpiecznie importować

Import z Chin przez Hamburg czy przez Gdynię (Gdańsk)?

Kategoria: transport z Chin

Wielu importerów staje przed dylematem - wysłać towar przez port w Gdyni czy w Hamburgu? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale wiele aspektów przemawia na korzyść portu w Hamburgu.

Po pierwsze rejsy do Hamburga trwają krócej, zwykle transport z Chin do Hamburga zajmuje 28-32 dni. Co ważne z każdego większego portu w Chinach odpływają statki oceaniczne do Hamburga, jest po prostu większy wybór armatorów, a rejsy wypływają praktycznie codziennie. W przypadku Gdyni i Gdańska jest z tym różnie. Niektórzy armatorzy wprowadzili bezpośrednie rejsy, ale wyruszają one zwykle raz w tygodniu i są dostępne z kilku większych portów takich jak Szanghaj i Shenzhen. Jeśli chodzi o czas rejsu wychodzi to podobnie dla bezpośrednich statków z Chin do Polski. Często jednak ceny takiego frachtu są wyższe, bo armatorzy mają monopol na te rejsy, nie ma tak dużej konkurencyjności.

Musimy też rozróżnić rodzaj transportu. Teoretycznie drobnicę lepiej wysyłać do Polski, koszty rozładunku, zwolnienia towaru, wszystkie formalności są po prostu tańsze niż w Hamburgu, zwykle jest to cena niższa o 30-50%. Niestety wiele spedycji oferuje tani transport z Chin do Gdyni, ale trwa on bardzo długo. Po pierwsze nie przekazują informacji sprawnie i szybko o nowym transporcie. Po drugie tracą czas na różne ustalenia pomiędzy biurami agentów i armatorów i po trzecie dopasowują tanią ofertę do danego rejsu. Zdarza się, że towar gotowy do odbioru 10 lipca, wypływa z Chin 25 lipca. Tani transport oznacza po prostu, że towar dłużej czeka w Chinach, a także na przeładunek w Hamburgu czy Rotterdamie na statek do Gdyni lub Gdańska. Klienci innych spedycji skarżyli nam się czasami, że tani transport drobnicowy z Chin do Polski trwał w sumie 60-70 dni. Transport drobnicowy z Chin do Polski może być tańszy nawet o połowę, ale musimy się przygotować na dłuższy czas oczekiwania co w naszej ocenie często jest stratą pieniędzy. Co z tego, że klient zaoszczędzi na transporcie, jeśli nie ma towaru, który mógłby już sprzedawać od miesiąca i traci swoich odbiorców w Polsce. Warto się nad tym zastanowić zanim wybierzemy najtańszy sposób transportu.

W przypadku kontenerów sytuacja wygląda podobnie. Hamburg jest droższy, ale fracht morski, odprawa celna, zwolnienie kontenera są po prostu szybciej zorganizowane. Formalności, dokumentacja, zwolnienie towaru i odprawa celna w Gdyni/Gdańsku są tańsze o połowę w stosunku do cen w Hamburgu. W Niemczech zapłacimy około 400-450 Euro za zwolnienie kontenera, w Polsce zwykle 600-800 PLN. Jeśli chodzi o fracht morski to do Hamburga jest on tańszy, ale ta różnica zaciera się, kiedy dodamy właśnie opłaty za zwolnienie towaru. Ostateczną różnicę stanowi transport drogowy - oczywiście z Niemiec jest on droższy. Chociaż biorąc pod uwagę transport, stan dróg to czasowo transport drogowy wypada podobnie z Hamburga i z Gdyni, Gdańska.

W przypadku kontenerów z Chin w ostatecznym bilansie polskie porty wypadają taniej. Dla kontenerów 20" z Chin różnica wynosi zwykle około 1500-2000 PLN, a dla kontenerów 40" 2000-3000 PLN. Pozostaje tylko pytanie, czy bardziej zależy nam na czasie, czy na oszczędnym transporcie?

Inną kwestią jest jeszcze odprawa celna, która w Gdyni może się przeciągać z różnych powodów. Mamy wrażenie, że w Hamburgu odbywa się to sprawniej.

COPYRIGHT © JCC INTERNATIONAL TRADE
KOPIOWANIE, PRZEPISYWANIE, CYTOWANIE, PUBLIKOWANIE CAŁOŚCI LUB FRAGMENTU TEKSTU BEZ ZGODY FIRMY JCC INTERANTIONAL TRADE JEST ZABRONIONE!!!

import z Chin

 
powrót do spisu tematów

Bezpieczny import z Chin - kontakt z JCC Int. Trade:

Polska - tel. kom. 730 415 911 email: import@jccint.com / tel. kom. 609 044 394 email: polska@jccint.com    ∴  Chiny - tel. kom. +86 13725505676, email: chiny@jccint.com