Kategoria: ciekawostki o Chinach
W Polsce nadal dominuje stereotyp, że 'chińszczyzna' to po prostu słaba jakość. Często słyszymy określenia typu "U nas nie ma chińszczyzny", "To jest z Polski, nie jakiś chińskie badziewie". Częściowo jest to prawda, chociaż będąc na miejscu, w Chinach patrzy się na to inaczej.
W Kraju Środka wiele targowisk zmieniło się w nowoczesne centra handlowe, wiele tanich produktów stało się towarami markowymi, stare autobusy zastąpiły nowoczesne pojazdy hybrydowe, nowoczesne pociągi pędzą z prędkością 350km/h... można mieć wrażenie, że Chiny rozwijają się i zmieniają z jeszcze większą prędkością. Przeciętny chiński konsument coraz częściej szuka po prostu dobrych, droższych towarów. Wyraźnie widać, że liczą się produkty markowe. Dzisiaj trudno znaleźć Chińczyka, który nie miałby I-Phona, najnowszego Samsunga, nowoczesnego tableta czy laptopa z wyższej półki. To co u nas często jest 'nowością' technologiczną tam jest już standardem. Podobnie wygląda branża odzieżowa. Coraz więcej zamożnych Chińczyków wybiera markowe marynarki, luksusowe torby i paski skórzane, porządne portfele, czy wyszukane sukienki europejskich kreatorów mody. Ilość sklepów z biżuterią również zachwyca. Przeciętnego Polaka może zszokować liczba markowych butików i sklepów w ogromnych domach handlowych.
Z tego właśnie powodu chińscy producenci coraz bardziej stawiają na jakość. To ich własny rynek wymaga, aby towary były wysokiej jakości, markowe, oryginalne, pięknie spakowane, doskonale zaprezentowane. Z przykrością możemy stwierdzić, że produkty detaliczne oferowane w Chinach są po prostu lepsze od tych w Polsce. Dlatego pojęcie 'chińszczyzna' w Chinach ma inne znaczenie niż w Polsce. Warto także zauważyć, że Kraj Środka stawia coraz bardziej na zaawansowane technologie, nowe patenty, wynalazczość. Pojawia się coraz więcej maszyn, urządzeń, robotów, komputerów opracowanych przez chińskie firmy.
Oczywiście porównując chińskie wyroby w Chinach i w Polsce nie rozróżniamy tutaj produktów luksusowych dla zamożnej części społeczeństwa, ale także te zwykłe, ogólnodostępne wyroby. Bardzo często chińskie marki lub nawet produkty niemarkowe oferują wyższą jakość niż ich odpowiedniki w Polsce. Z oczywistych względów są też tańsze, bo nie dochodzi koszt transportu, cło, ani podatki. Trudno to sobie wyobrazić, ale w Chinach można kupić buty damskie za 10-20 PLN, bardzo fajne i oryginalne torebki za 50-100 PLN, czy bardzo funkcyjne plecaki za 50 PLN. Z elektroniką sytuacja jest trochę inna, ceny detaliczne są zwykle zbliżone do Polskich lub nawet wyższe w przypadku firmowych wyrobów - mimo wszystko Chiny to ogromny rynek zbytu i często cena nie odgrywa większej roli.
Niestety w Polsce jest inaczej i liczy się przede wszystkim niska cena. Dochodzi do tego, że fabryki w Chinach muszą po prostu 'odchudzić' swoje wyroby, zaoferować możliwie najniższą cenę, tak aby oprócz cła, kosztów transportu, podatków było nadal miejsce na zysk importera. Tym sposobem do naszego kraju trafia wiele produktów o niskiej jakości, które potocznie nazywa się 'chińszczyzną'. Cały trick polega jednak na tym, że w Chinach już za bardzo nie ma takiej właśnie 'chińszczyzny'. Myślę, że tą opinię podzieli większość osób, które były w Chinach, mieszkają w Chinach i widzą, jak szybko zmienia się chiński rynek, na którym i owszem są też tanie wyroby, ale jest coraz więcej produktów markowych wysokiej jakości. Chiny to ogromny rynek zbytu, dlatego producenci, dystrybutorzy, hurtownie, sklepy muszą po prostu oferować różnorodne produkty, oryginalne towary, które trafiają do milionów klientów. Siła nabywcza w Chinach jest zdumiewająca i nieporównywalnie większa od polskiego rynku. Co zastanawia najbardziej, że zarówno w małych sklepach, na straganach produkty są tanie, ale prezentują średnią lub wyższą jakość, w firmowych butikach produkty są bardzo drogie i reprezentują średnią lub wysoką jakość. Chińskie wyroby stają się po prostu coraz lepsze. To nas powinno martwić, a dodatkowo powinno nas martwić, że w Polsce mamy wiele produktów niskiej jakości.
COPYRIGHT © JCC INTERNATIONAL TRADE
KOPIOWANIE, PRZEPISYWANIE, CYTOWANIE, PUBLIKOWANIE CAŁOŚCI LUB FRAGMENTU TEKSTU
BEZ ZGODY FIRMY JCC INTERANTIONAL TRADE JEST ZABRONIONE!!!
<<< powrót do spisu tematów
Polska - tel. kom. 730 415 911 email: import@jccint.com / tel. kom. 609 044 394 email: polska@jccint.com ∴ Chiny - tel. kom. +86 13725505676, email: chiny@jccint.pl