Kategoria: transport z Chin
Początkujący importerzy często dziwią się, gdy armatorzy/spedycje naliczają dodatkowe opłaty za przestój kontenerów w porcie. Zwykle w Hamburgu importer ma zaledwie 3-5 dni na odprawę i pobranie kontenera. Po tym czasie naliczana jest opłata demurrage. Opłaty te są różne dla różnych armatorów. Najczęściej jest to kwota w przedziale 100-180 Euro dziennie dla kontenerów 40\" i 40\"HQ. W Gdańsku mamy trochę więcej czasu na odprawę towaru i pobranie kontenera, zwykle 7-10 dni. Koszty demurrage są podobne w obu portach.
Ryzyko opłat demurrage wzrasta w okresie urlopowym i świątecznym, gdy trudniej zrealizować pobranie kontenerów z portu. Dotyczy to także kongestii, gdy w porcie znajduje się wiele kontenerów, które są stopniowo odprawiane i zwalniane. Wówczas formalności w porcie mogą potrwać nawet 5-7 dni.
Zdarzają się sytuacje, że kontener zostaje wyznaczony przez służby celne do skanowania lub rewizji. Wówczas wzrasta ryzyko, że kontener będzie wstrzymany na dłużej niż 3 dni. Jeśli importer nie przygotował odpowiednich dokumentów np. licencji na wykorzystanie znaku towarowego czy deklaracji zgodności, wówczas urząd celny może wstrzymać zwolnienie towaru. Wybrane produkty mogą być też badane przez Inspekcję Handlową. W niektórych sytuacjach towar może być przeładowany na magazyn portowy, a kontener będzie zwrócony do armatora, wówczas unikniemy kosztów demurrage i detention.
Detention to opłata dotycząca zbyt późnego zwrotu pustego kontenera do portu, do składu kontenerów wskazanego przez armatora. W praktyce wolne od opłat są 2-4 dni. Jeśli na przykład spedycja pobiera kontener we wtorek, dostarcza go do klienta w środę. Może się zdarzyć, że od czwartku zaczyna się długi weekend i spedycja zwróci kontener dopiero w poniedziałek. Niestety wiąże się to z opłatami detention. Stawki są różne, zależnie od armatorów, najczęściej jest to przedział kwot od 50 do 130 Euro dziennie.
Zarówno demurrage jak i detention to zmienne stawki, narastające. Im dłużej kontener jest w porcie, tym wyższa dzienna stawka jest naliczana. Im później zwrócimy pusty kontener, tym wyższa kwota jest naliczana.
Niektórzy klienci pytają nas też, o zatrzymanie kontenera. Jeśli na przykład przygotowują halę pod jakąś maszynę i hala nie jest gotowa, chcieliby przechować towar w kontenerze. Nie każdy armator się na to zgodzi, bo wtedy należy wyrejestrować kontener z systemu armatora. Sprzedaż takiego kontenera to zwykle koszt kilku tysięcy Euro. W okresie pandemii, gdy zabrakło kontenerów w transporcie morskim i kolejowym na pewno żaden armator nie chciałby go pozostawić na placu klienta w Polsce. Jeśli chcielibyśmy zachować dłużej kontener niewyrejestrowany, wówczas płacimy codziennie koszt detention i zaległe opłaty demurrage (jeśli takie powstały przez późny odbiór kontenera z portu).
Wiemy, że niektórzy, początkujący importerzy wpadają w takie koszty. Wynika to zwykle z importu towarów bez właściwych oznaczeń np. znaków CE, metek itp. A także z importu produktów słabej jakości, które są kontrolowane pod względem bezpieczeństwa użytkowników/konsumentów np. zabawki, produkty spożywcze. Niestety kilka tygodni opłat demurrage i detention mogą stać się przysłowiowym gwoździem do trumny dla mniejszych firm, które dopiero rozpoczynają import z Chin i nie spodziewały się takich problemów. Warto o tym pamiętać.
COPYRIGHT © JCC INTERNATIONAL TRADE
KOPIOWANIE, PRZEPISYWANIE, CYTOWANIE, PUBLIKOWANIE CAŁOŚCI LUB FRAGMENTU TEKSTU
BEZ ZGODY FIRMY JCC INTERANTIONAL TRADE JEST ZABRONIONE!!!
<<< powrót do spisu tematów
Polska - tel. kom. 730 415 911 email: import@jccint.com / tel. kom. 609 044 394 email: polska@jccint.com ∴ Chiny - tel. kom. +86 13725505676, email: chiny@jccint.pl